středa 1. prosince 2010

Musaka, pasticio, baklava, kleftiko,...

Víte, o čem je řeč? Kdo tipnul, že jde o názvy tradičních řeckých jídel, získává ode mě 5 bludišťáků. Vy ostatní nezoufejte, šance je získat bude zase někdy příště :)

Za svůj pobyt jsem ochutnala, dá se říct, většinu řeckého jídla, ptž v naší hotelové restauraci Christos vařil řecké jídla. I když jo, objevila se tam na oběd i pizza, špagety aj.
V našem hotelu byl all-inclusive a jídlo bylo podávané bufetovou formou. Pro necesťáky vysvětlím: all-inclusive znamená mít jídlo a pití v neomezeném množství a bufetová forma znamená "vem si, co chceš".
I my stážistky jsme mohly jíst 3x denně, co jsme chtěly. Jenže ne vždycky tomu takhle bylo. Pamatuju, že v červenci nás Tsambika viděla brát si meloun a zakázala nám jíst ovoce ("too expensive") . Další den nás viděla jíst dezert a zakázala nám dezerty ("too expensive"). Takhle to pokračovalo. Nasr...pardon naštvaný jsme byly solidně. Pak nám to zase povolila a mohly jsme jíst, co chceme. Jenže se stejně blbě tvářila, když nás viděla jíst něco, co bylo "too expensive".
Největší plašan byla v tomhle Viky, která připravovala snídaně a zakazovala nám vzít si buchtu, jogurt atd....Mě to bylo celkem jedno, na snídaně jsem stejně moc nechodila a když už jsem se tam objevila (nenamalovaná, neučesaná, v trenkách a nejlíp ještě v dioptrických brýlích) byla to událost. Důvod byl prostý. Mohla jsem se najíst v 11, když jsem šla pracovat na oběd. Na co teda vstávat o půl desáté. Vyhnula jsem se tak Viky a jedla jsem, co jsem chtěla.

Zní to dobře, co? Ale aby bylo jasno, zezačátku jsem si tohle nedovolila. Nějak jsem nechtěla mít problém, že si vezmu v kuchyni sušenku. Až po měsíci, když se člověk otrká, tak si dovolí víc věcí. Nicméně za ten měsíc jsem zhubla. Hodně. Pak už mi to bylo jedno a ke konci, kdy už v restauraci bylo minimum lidí, jsem jedla s Christosem řízky v kuchyni.

Ale přejdu k samotné řecké kuchyni. Myslím, že když už jste na dovolené, tak chcete ochutnat místní jídlo, víno apod. S tím souhlasím, jenže po čase mi začal chybět rohlík. Ano, obyčejný český rohlík. A citrónová mattonka. A kofola. A omáčky. Knedlíky netřeba zmiňovat. Tohle všechno
mi začalo chybět po 2 měsících a řecké jídlo už jsem nemohla ani vidět. Navíc se v restauracích jídla pravidelně opakují, takže všechno znáte, všechno jste ochutnali a začínáte na tom jídle hledat chyby. U nás tomu tak bylo v případě ryby.
V červnu jsme byly se Zuzkou nadšené "Ty jo, to je dobrá ryba" a pak to bylo "Ty vole, zas ta ryba bez chuti"
Takhle jsme to měly asi se vším. Proto jsme šly párkrát i do čínské restaurace. Doma se mi hrozně divili, že jdem v Řecku na kuře na pomerančích. I v japonský jsem byla. V krizi jsem si zašla i do objeveného Mekáče. Musela jsem nebo bych se asi zbláznila.

Řeckou kuchyni můžu doporučit. Co mě osobně nejvíc chutná je gyros, pita chleba a tzatziki. Tohle jsem si fakt oblíbila.

Jehněčí gyros v pitě s tzatziki....lepší je ale kuřecí
Nebo suvlaki je super. Jde o špíz i když ne v tom českém pojetí. Na špejli je jenom maso a nehyzdí to cibule, špek či podobné havěti.

Hrozně oblíbené jídlo samotnými Řeky. Najdete ho prodávat na různých festivalech, oslavách ve stáncích

V hotelu se občas objevily i zapečené lilky se sýrem. Je možné, že se to nějak jmenuje, ale fakt netuším název.
Mohla bych tady dlouze vypisovat, z čeho se skládá jaké jídlo, ale jsem lenoch. Takže jenom ve stručnosti:
musaka - drobně nakrájené maso s lilky, rajčaty (brambory) přelité spešl bílou omáčkou a to celé zapečené
Mně chutnala teda jenom ta spodní vrstva

pasticio -
něco jako u nás zapečené těstoviny
kleftiko - tuším, že jehněčí (tohle maso je pro Řecko typické) pečené v alobalu. Osobně jsem tohle snad ani neměla
gemistes - zapečené rajčata plněné rýží. Pokud jste vegetariáni, pak si tohle dejte. Mě tohle nijak neokouzilo



Z dezertů zmíním baklavu - nevím, jak popsat těsto (hrozně tenké a křupavé), ale samotná baklava má v sobě oříšky a je až nechutně sladká

Hodně se prodává v obchodech zabalená a zevnitř naplácnutá na krabičku. Cukr by se z toho dal i těžit

A co je v restauracích rozšířené je řecký jogurt s medem - nejsem zastánce medu, ale tohle mě dostalo. Klasický bílý hustý a neochucený jogurt s medem je prostě skvělý.

Tohle byly asi klasické jídla a teď jenom pár drobností.
Při koupi chleba nečekejte, že dostane bochník, ale spíš veku. Zuza tohle těžce nesla.
Ve vedrech jsem často jedla jenom meloun a červené hroznové víno. Opravdu skvělá dieta :)

Už jste někdy jedli s Francouzi? Stojí to za to. Kdyby holky mohly, jedly by 2 a půl hodiny jedno jídlo. Neodsuzuju je, ale sedět hodinu nad talířem s melounem asi není nic pro mě. Taky narozdíl od Čechů, na talíři kombinují. Všechno se vším a nakonec z toho vznikne ještě dobrota. Tohle nechápu. :)

Jedly dlouho a rády. Po jídle pak vždycky byly "pregnant" :))

Ale co jsem si vážně zamilovala a doma mi chybí nejvíc je sýr feta (vypadá jak Balkán, ale není tak slaný). S rajčetem je to fakt paráda. Tohle byla zatím jediná řecká věc, co jsem sháněla doma. Bohužel marně. Všechny rádoby fety ze super, hyper, ultramarketů jsou prostě hnusy. A specializované obchody se mi asi nechce hledat.
Tudíž....už víte, co si hned koupím na Kypru na jídlo? :)

Příště na téma - Nechte se překvapit....každopádně mě momentálně čeká dost práce do školy, tak uvidíme, jestli najdu čas, mějte se a zdravím svoje 2 následovníky a těším se na jejich vyprávění z Anglie či Tajwanu - MCR Elite Club má svoje kouzlo :))

Žádné komentáře:

Okomentovat